Sunday, April 19, 2015

My thesis - The influence of social media Twitter, magazine, and online media sites Ayahbunda on health behavior of exclusive breastfeeding in mothers



Hello, I want to share my thesis in this blog, I hope this could be useful ..

A Thesis by Mitra Adriyanti
Pascasarja Universitas Prof.Dr.Moestopo (Beragama)
 (postgrad student) Communication


Abstract



The infant mortality rate in Indonesia continues to decrease, but the high rates of infant and children mortality is caused by malnutrition and diarrhea, which could have been prevented by exclusive breastfeeding.  Based on Basic Health Research in 2013, the scope of exclusive breastfeeding for infants aged 0-6 months in Indonesia is only 42 percent. Therefore, besides the government interferences, the assistance of media is necessary in providing the correct information about exclusive breastfeeding.

In the era of the digitalization of media, it easier for mothers to access information about exclusive breastfeeding, either through traditional mass media, website, or social media. Ayahbunda is the oldest family magazine in Indonesia which has been consistent in providing health information for family and now undertaking media convergence by launching its online media sites and social media Twitter.
Hence, the purpose of this research is to observe the intensity of mothers in accesing information about exclusive breastfeeding in social media Twitter, magazines, and online media sites Ayahbunda, as well as to perceive how much the influence of each one of these media and the influence of these media altogether on health behavior of exclusive breastfeeding in mothers. This research used quantitative method by spreading surveys for 99 mothers who are following Ayahbunda’s Twitter account (@Ayahbunda) during 2013-2014 and domiciled in Jakarta
The data were analyzed by Regression Analysis. The result showed intensity of mothers in accessing information about exclusive breastfeeding in social media Twitter, magazines, and Ayahbunda website is high. The influences of the use of each one of these media and the influence of social media Twitter, magazines and Ayahbunda websites altogether on health behavior is significant and positive, with the R square of these media altogether on health behavior at 0,96.

Key words :
Social media, twitter, magazine, websites,  breastfeeding, Ayahbunda


 


ABSTRAK

Tingkat kematian bayi (IMR) di Indonesia terus menurun, namun kematian bayi dan balita tertinggi masih disebabkan oleh malnutrisi dan diare, yang seharusnya dapat dicegah dengan pemberian ASI eksklusif.  Berdasarkan Riset Kesehatan Dasar 2013, cakupan pemberian air susu ibu eksklusif bagi bayi usia 0-6 bulan di Indonesia hanya 42 persen. Oleh sebab itu, selain campur tangan pemerintah, diperlukan bantuan media dalam memberikan informasi yang benar mengenai ASI.  Di era digitalisasi media, ibu rumah tangga saat ini sudah lebih mudah untuk mengakses informasi mengenai ASI eksklusif baik melalui media massa tradisional, website, maupun media sosial.  Ayahbunda merupakan majalah keluarga tertua di Indonesia yang konsisten memberikan informasi kesehatan untuk keluarga dan saat ini telah melakukan konvergensi media dengan meluncurkan situs media online dan media sosial Twitter. Untuk itu, penelitian ini bertujuan untuk melihat intensitas ibu rumah tangga dalam mengakses informasi ASI eksklusif di media sosial Twitter, majalah dan situs media online Ayahbunda, serta untuk mengetahui seberapa besar pengaruh masing-masing media tersebut dan pengaruh bersama ketiganya terhadap perilaku sehat pemberian ASI eksklusif pada ibu rumah tangga.  Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif dengan penyebaran survei kepada 99 ibu rumah tangga follower akun media sosial Twitter Ayahbunda yang berdomisili di Jakarta dan mengikuti akun media sosial Twitter  @Ayahbunda selama periode 2013-2014.  Data dianalisis dengan menggunakan Analis Regresi.  Hasil penelitian menunjukkan korelasi intensitas ibu rumah tangga dalam mengakses informasi ASI eksklusif di media sosial Twitter, majalah dan website Ayahbunda tinggi.  Pengaruh penggunaan masing-masing media tersebut dan pengaruh bersama media sosial Twitter, majalah dan website Ayahbunda terhadap perilaku sehat signifikan dan positif, dengan R square pengaruh bersama ketiga media terhadap perilaku sehat sebesar 0,096.   
Kata kunci :
Media sosial, Twitter, majalah, situs media online,  ASI eksklusif, Ayahbunda

No comments:

Trip ke Jepang dengan Budget 10 Juta-an

Mungkin banyak yg bisa lebih hemat, tapi bisa trip  sendiri ke Negeri Sakura dengan budget 10 jutaan aja saya udah seneng bangett *insert em...